ВНЕДРЯВАНЕ НА УПРАВЛЕНСКИ СТАНДАРТИ
Вашата оценка 5.00 от 1 гласа

SMETA Етични одити

SMETA

Проверката на веригата на доставки по отношение на спазване на трудови и социални стандарти и бизнес етика, може да окаже съществено влияние върху спазването на правата на човека и е важен инструмент за подпомагане на идентифицирането на рисковете.

SMETA (Sedex Members Ethical Trade Audit – Етичен търговски одит на членовете на Sedex) е широко призната глобална схема за социално съответствие. Sedex (Supplier Ethical Data Exchange) е онлайн платформа, която позволява на компаниите да поддържат данни относно своите етичните и отговорни практики и им дава възможност да споделят тази информация със своите клиенти. Чрез Sedex се споделя и докладва информация за етичен и социален одит. Методологията SMETA позволява на бизнеса да оцени риска за работните условия на доставчика, както и да идентифицира възможности за подобрение и да направи промени по отношение на труда, здравето и безопасността, околната среда и бизнес етиката по цялата верига за доставки. Със социалния одит компаниите демонстрират своя ангажимент към човешките права и здравето и безопасността на работниците. SMETA се използва двупосочно: от купувачите за оценка на доставчиците и от доставчиците за подобряване на социалната им отговорност, изпълнение на социалните стандарти и повишаване репутацията на компанията. От една страна, купувачите използват SMETA като критерий при избора на доставчици, за да се уверят, че отговарят на определени социални стандарти. От друга страна, доставчиците могат да използват SMETA като инструмент за самооценка и подобряване на практиките си за социална отговорност.
Последната версия, SMETA v. 6.1, беше актуализирана през май 2019 г.
 
Области на оценка
SMETA е разработен, за да предостави рамката за провеждане на етични и социални търговски одити. Одитите могат да се извършват по 2 или 4 одитни стълба – ключовите области, в които се оценява социалната отговорност на една организация. Чрез предоставяне на насоки за два типа одит, SMETA позволява на отделните вериги за доставки да избират изискванията, които са най-подходящи за техните нужди и цели.

SMETA одитите могат да се основават на:
  • 2 стълба:
  1. Трудови стандарти и;
  2. Здраве и безопасност.
Тези области за задължителни за SMETA одита. Оценяват се също и: системи за управление, право на работа, подизпълнители, надомна работа и съкратена оценка на околната среда.
4 стълба:
  1. Трудови стандарти;
  2. Здраве и безопасност;
  3. Околна среда (разширена оценка);
  4. Бизнес етика.
Това е разширен одит с добавени стълбове: „бизнес етика“ и „околна среда“.

Одитите на SMETA се извършват от трета независима страна – от компании или организации, одобрени от Sedex.
 
Основни документи
SMETA се състои от четири основни документа, които подкрепят одитите. Те могат да се използват от всеки одитор или одиторска организация, включително тези, които не са членове на организацията Sedex. Но един одит може да бъде наричан "SMETA одит" само ако е извършен с помощта на критериите, посочени в следните документи:
  • SMETA Best Practice Guidance – Ръководство за най-добри практики
  • SMETA Measurement Criteria – Измерими критерии
  • SMETA Audit Report – Доклад за одита
  • SMETA Corrective Action Plan Report (CAPR) – Доклад за план за коригиращи действия.
Информацията, която е видима в платформата SEDEX за клиенти, е докладът от одит и планът за коригиращи действия.

Как се провежда SMETA одитът?
SMETA одитът протича по следния начин:
  1. Откриваща среща.
  2. Преглед на документи – одиторите проверяват съществуващите процеси и системи на организацията спрямо основния кодекс на Инициативата за етична търговия (ETI) и местните закони.
  3. Обиколка на обекта – одиторите извършват одит на обекта на компанията, за да видят условията на работа на място. Те проверят за опасни условия на труд, извънредна работа, дискриминация, ниско заплащане и принудителни условия на труд, залегнали в конвенциите на Международната организация на труда (МОТ). Екипът одитира областите: заплати, право на работа, работни време, здравето и безопасността при работа, временно наети работници, осигуряване на време за почивка, коректно отношение към персонала.
  4. Среща с ръководството и интервюта с работници.
  5. Заключителна среща, която включва и предоставяне на доклад за план за коригиращи действия.

Какви са ползите от SMETA?
  • Одитът осигурява видимост на верига за доставки по социалните и етични въпроси.
  • Доставчиците могат да споделят докладите от одит със своите клиенти, което намалява вероятността от дублирани одити и спестява време, пари и ресурси.
  • Доставчиците дават знак на клиентите си, че имат нулева толерантност към нарушения на правата на човека като детски и принудителен труд и че спазват законовите стандарти за труда.
  • SMETA предоставя план за коригиращи действия, за да помогне за справяне с всички проблеми, които могат да възникнат.
  • SMETA одитите не противоречат на стандарти за системи за управление (ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, ISO 26000, SA8000 и др.) или секторни стандарти (ISO 22000BRCGS, IFS Food, FSSC 22000, CLOBALG.A.P. и др.) и могат да се провеждат успоредно.

Екипът на КОНСЕХО може да консултира вашата организация преди и по време на SMETA одит, в подготовката за него, събирането и съхранението на необходимата информация. Ние ще ви помогнем да приведете в съответствие вашата организация с критериите на SMETA и да поддържате своите етични бизнес практики. Ще ви консултираме при предприемане на коригиращи действия.
 

SMETA Етични одити



ЕТИКЕТИ
Новини
27
02.24
ISO и климатичните промени
Изменение 1: Действия, свързани с изменението на климата В края на миналата с...
05
02.24
ISO/IEC 27001:2023 на български език
Българският институт по стандартизация публикува БДС EN ISO/IEC 27001:2023 "...
Полезно
18
10.23
​EMAS – Схема за управление по околна среда и одит
Европейската Схема за управление по околна среда и одит (Eco-management and Audi...
10
08.23
Стандарти за защита на автомобилната сигурност
През последните няколко години автомобилната индустрия претърпя бързи промен...

Внедряване на управленски стандарти

КОНСЕХО ЕООД (CONSEJO) е консултантска фирма, сформирана от екип консултанти с над 15 годишен опит по системи за управление в областта на международните стандарти. Фокусът на фирмата е предоставяне на консултантски услуги при разработване и внедряване на системи за управление, покриващи изискванията на международните стандарти по качеството, околната среда, безопасни условия на труд, сигурност на информацията, добри производствени практики на базата на международните стандарти: ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, ISO 22000, ISO 27001, IFS Food, HACCP и други.

Екипът на КОНСЕХО е участвал в реализирането на проекти във всички отрасли на икономиката. Реализираните проекти от екипа на КОНСЕХО са над 1000, в областите - производство и проектиране, строителство, търговия, информационни и комуникационни технологии, транспорт и спедиция, хотелиерство и ресторантьорство, специална продукция, енергетика, дизайн, хранително-вкусова промишленост, услуги и др. Във фирмата е изграден стриктен ред за контрол по спазването на договорените изисквания с клиентите, както сроковете на договорите, така и качеството на изпълнение на услугата. Изграденият стил на работа на фирмата се състои в разработване на истински системи за управление, съвместно с нашите клиенти, на базата на провеждане на множество обучения и оказване на пълно съдействие в процеса на внедряване. Чрез подхода си на работа КОНСЕХО осигурява и гарантира безпроблемно сертифициране на изградените системи в изключително кратки срокове.

Виж повече
Партньори