ВНЕДРЯВАНЕ НА УПРАВЛЕНСКИ СТАНДАРТИ
Вашата оценка 0 от 0 гласа

Публикуван e новият ISO 45001 "Управление на системи за здравето и безопасността при работа"

ISO 45001, новият стандарт за здравословни и безопасни условия на труд вече е публикуван на www.isо.оrg. Този стандарт се превърна в един от най-нетърпеливо очакваните стандарти в света и има за цел драстично да подобри нивото на безопасност на работното място.

Каква е целта на ISO 45001?
ISO 45001 е международен стандарт, който определя изискванията за система за управление на здравето и безопасността при работа, като дава насоки за неговото прилагане, и по този начин дава възможност на дадена организация да подобри резултатите си в предотвратяване на наранявания и заболявания, причинени от условията на работната среда.

ISO 45001 е приложим за всяка една организация, независимо от размера, типа и вида ѝ. Всички изисквания на стандарта могат да бъдат интегрирани в процесите на управление на организацията.

ISO 45001 позволява на организацията да интегрира чрез своята система за управление на здраве и безопасност при работа, други аспекти на здравето и безопасността, като например благосъстоянието на служителите. Въпреки това е необходимо да се отбележи, че една организация може да е има задължения от законови и/или нормативни изисквания по отношение на здравето и безопасността.

ISO 45001 няма за цел да …
ISO 45001 не определя конкретни критерии за безопасността при работа и не предвижда изисквания за концепцията на системата за управление на здравето и безопасността на работното място. Системата за управление на организацията трябва да бъде специфична спрямо нейния контекст, за да посрещне собствените ѝ нужди за предотвратяване на наранявания и заболявания на служителите.
ISO 45001 не разглежда конкретно въпроси като безопасността на продукта, имуществените щети или въздействие върху околната среда, а самата организацията не е задължена да взема предвид тези въпроси, освен ако те не представляват риск за нейните служители.
ISO 45001 не е правно обвързващ документ, а е инструмент за управление, който организациите могат да използват доброволно, ако желаят да премахнат или да сведат до минимум опасните рискове за здравето и безопасността на своите служители.

Какви са предимствата на ISO 45001?
Система за управление на здравословните и безопасни условия на труд, базирана на ISO 45001, спомага за подобряване на условията на работната среда чрез:
   • разработване и прилагане на политика и цели по здраве и безопасност;
   • създаване на систематични процеси, които да отчитат "контекста" и които вземат под внимание, рисковете и възможностите за организацията, както и правните и други изисквания;
   • определяне на опасностите и рисковете за здравето и безопасността, свързани с дейността, опитвайки се да се премахнат или да се въведе контрол, за да се сведат до минимум потенциалните им ефекти;
   • създаване на оперативен контрол за управление на рискове по здраве и безопасност, както и тези свързани с правните и други изисквания;
   • повишаване на осведомеността за рисковете, свързани със здравето и безопасността;
  • оценяване на изпълнението на изискванията по здраве и безопасност и търсене на подходящи мерки за подобряване на системата;
  • осигуряване на активна роля на служителите при разрешаване на проблемите, свързани със здравето и безопасността при работа.

Комбинацията от горе посочените мерки ще подобрят репутация на организацията, както и биха могли да допринесат за:
   • по-добра способност за реагиране по отношение на законовото съответствие;
   • намаляване на общите разходи от инциденти на работното място;
   • намаляване разходите от прекъсванията в производството;
   • намаляване на разходи за застрахователни премии;
   • намаляване на отсъствията и текучеството на персонала.

За кого е предназначен стандартът?
Всяка една организация може да се възползва от предимствата на стандарта.
Видът на организацията не е от значение, дали е малко или голямо предприятие, със стопанска или нестопанска цел, благотворителна организация, университет или министерство.
Стандартът е приложим както за организации с нискорискови дейности, така и за големи дружества, с високи рискове свързани с безопасността на работната среда.
Стандартът уточнява, че рисковете по ЗБР трябва да бъдат управлявани и подходът на Системата за управление на здравето и безопасността при работа трябва да е основана на риска, за да гарантира ефективност и непрекъснато ѝ усъвършенстване.
Този подход фокусиран върху риска, съответства на управлението на другите рискове, свързани с дейността на организацията и насърчава интегрирането на изискванията на стандарта в процесите на управление на организацията.

Как ISO 45001 е свързан с другите стандарти?
ISO 45001 следва структурата, възприета в други ISO стандарти за управление, като например ISO 9001 и ISO 14001. При разработването на стандарта са взети предвид също и други международни стандарти (OHSAS 18001 и ILO-OSH на Международната организация на труда), национални стандарти, както и Международните трудови стандарти и конвенции (ILS).
Внедряването на ISO 45001 е сравнително лесно, особено за онези организации, които имат вече система за управление на здравето и безопасността при работа и е лесно да хармонизират и интегрират изискванията на ISO 45001 с другите ISO стандарти за управление.
Новини
27
02.24
ISO и климатичните промени
Изменение 1: Действия, свързани с изменението на климата В края на миналата с...
05
02.24
ISO/IEC 27001:2023 на български език
Българският институт по стандартизация публикува БДС EN ISO/IEC 27001:2023 "...
Полезно
18
10.23
​EMAS – Схема за управление по околна среда и одит
Европейската Схема за управление по околна среда и одит (Eco-management and Audi...
10
08.23
Стандарти за защита на автомобилната сигурност
През последните няколко години автомобилната индустрия претърпя бързи промен...

Внедряване на управленски стандарти

КОНСЕХО ЕООД (CONSEJO) е консултантска фирма, сформирана от екип консултанти с над 15 годишен опит по системи за управление в областта на международните стандарти. Фокусът на фирмата е предоставяне на консултантски услуги при разработване и внедряване на системи за управление, покриващи изискванията на международните стандарти по качеството, околната среда, безопасни условия на труд, сигурност на информацията, добри производствени практики на базата на международните стандарти: ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, ISO 22000, ISO 27001, IFS Food, HACCP и други.

Екипът на КОНСЕХО е участвал в реализирането на проекти във всички отрасли на икономиката. Реализираните проекти от екипа на КОНСЕХО са над 1000, в областите - производство и проектиране, строителство, търговия, информационни и комуникационни технологии, транспорт и спедиция, хотелиерство и ресторантьорство, специална продукция, енергетика, дизайн, хранително-вкусова промишленост, услуги и др. Във фирмата е изграден стриктен ред за контрол по спазването на договорените изисквания с клиентите, както сроковете на договорите, така и качеството на изпълнение на услугата. Изграденият стил на работа на фирмата се състои в разработване на истински системи за управление, съвместно с нашите клиенти, на базата на провеждане на множество обучения и оказване на пълно съдействие в процеса на внедряване. Чрез подхода си на работа КОНСЕХО осигурява и гарантира безпроблемно сертифициране на изградените системи в изключително кратки срокове.

Виж повече
Партньори