ВНЕДРЯВАНЕ НА УПРАВЛЕНСКИ СТАНДАРТИ
Вашата оценка 5.00 от 1 гласа

Обновен е ISO 19011 "Указания за одитиране на системи за управление"

Обновен е ISO 19011 "Указания за одитиране на системи за управление"
След публикуването на второто издание на ISO 19011 през 2011 г. бяха издадени редица нови стандарти за системи за управление, много от които имат обща структура, идентични основни изисквания и общи термини и основни дефиниции. В резултат на това възникна необходимост да се обмисли по-широк подход към одита на системите за управление, както и да се дадат насоки, които да са по-общи. Резултатите от одита могат да дадат принос към анализа на бизнес планирането, а също така да допринесат за идентифицирането на нуждите и дейностите за подобряване на системите за управление.
Третото издание на ISO 19011 отменя и замества изданието от 2011.

Основните разлики в сравнение с второто издание са:
• добавяне към принципите на одита - подход, основан на риска;
• разширяване на насоките за управление на програмата за одит, включвайки възникващия от нея риск;
• разширяване на указанията за извършване на одит, особено в раздела за планиране на одита;
• разширяване на общите изисквания за компетентност на одиторите;
• приспособяване на терминологията на стандарта, с цел да отразява процеса, а не обекта ("нещото");
• премахване на приложението, съдържащо изисквания за компетентност за одитиране на специфични аспекти на системата за управление (поради големия брой стандарти за индивидуална интегрирана система за управление, не би било практично да се включат изисквания за компетентност за всички различни системи и аспекти);
• разширяване на обхвата на Приложение А, с цел да се дадат насоки относно одита на (нови) концепции и понятия като контекст на организацията, лидерство и ангажираност, виртуални одити, съответствие и верига на доставките.
 
Одитът може да се извършва спрямо набор от критерии за одит, поотделно или в комбинация, включително, но не само:
• изисквания, определени в един или повече стандарти на системата за управление;
• политики и изисквания, определени от други заинтересовани страни;
• правни и регулаторни изисквания;
• един или повече процеси на системата за управление, определени от организацията или други страни;
• план/ове за управление на системата, свързан/и с предоставянето на конкретни резултати от дадена система за управление (например план за качество, план на проект).
 
Стандартът дава указания за всички потребители, включително малки и средни организации и се съсредоточава върху вътрешните одити (от първа страна) и одитите, извършени от организациите върху техните външни изпълнители и на други външни заинтересовани страни (от втора страна). Той би могъл да е полезен и за външни одити, извършвани с цел, различна от тази за сертифициране на системите за управление на трета страна. Независимо че в ISO/IEC 17021-1 са предвидени изисквания за управление на сертифициращите одити от трета страна, този документ може да предостави полезни допълнителни указания (вж.Таблица 1).
 
Таблица 1, съпоставка на различните видове одит
Одит от първа страна Одит от втора страна Одит от трета страна
Вътрешен одит Одит от външен изпълнител Сертификационен или акредитационен одит
  Одит от друга външна заинтересована страна Регулаторен, правен или друг подобен одит
 
За да се опрости текстът, в стандарта се използва общия термин в единствено число "система за управление", но ползвателят може да адаптира прилагането на ръководството към своята конкретна ситуация. Това важи и за използването на термини като "лице" и "лица", "одитор" и "одитори".

Стандартът е предназначен за приложение от широк кръг потенциални потребители, включително одитори, организации, прилагащи системи за управление и организации, които се нуждаят от провеждане на одити на системи за управление във връзка със сключени договори или законови изисквания. Освен това, потребителите на стандарта могат да прилагат това ръководство при разработване на собствените си изисквания, свързани с одита.

Ръководството може да се използва и от организации, участващи в обучение на одитори или сертифициране на персонала.
В новата версия на ISO 19011:2018 се възприема комбинирания одитен подход, когато две или повече системи за управление от различни стандарти се одитират заедно. Когато тези системи са интегрирани в една система за управление на качеството, принципите и процесите на одита са същите, както при комбинирания одит (понякога наричан интегриран одит).
 
Източник: www.iso.org
ЕТИКЕТИ
Новини
27
02.24
ISO и климатичните промени
Изменение 1: Действия, свързани с изменението на климата В края на миналата с...
05
02.24
ISO/IEC 27001:2023 на български език
Българският институт по стандартизация публикува БДС EN ISO/IEC 27001:2023 "...
Полезно
18
10.23
​EMAS – Схема за управление по околна среда и одит
Европейската Схема за управление по околна среда и одит (Eco-management and Audi...
10
08.23
Стандарти за защита на автомобилната сигурност
През последните няколко години автомобилната индустрия претърпя бързи промен...

Внедряване на управленски стандарти

КОНСЕХО ЕООД (CONSEJO) е консултантска фирма, сформирана от екип консултанти с над 15 годишен опит по системи за управление в областта на международните стандарти. Фокусът на фирмата е предоставяне на консултантски услуги при разработване и внедряване на системи за управление, покриващи изискванията на международните стандарти по качеството, околната среда, безопасни условия на труд, сигурност на информацията, добри производствени практики на базата на международните стандарти: ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, ISO 22000, ISO 27001, IFS Food, HACCP и други.

Екипът на КОНСЕХО е участвал в реализирането на проекти във всички отрасли на икономиката. Реализираните проекти от екипа на КОНСЕХО са над 1000, в областите - производство и проектиране, строителство, търговия, информационни и комуникационни технологии, транспорт и спедиция, хотелиерство и ресторантьорство, специална продукция, енергетика, дизайн, хранително-вкусова промишленост, услуги и др. Във фирмата е изграден стриктен ред за контрол по спазването на договорените изисквания с клиентите, както сроковете на договорите, така и качеството на изпълнение на услугата. Изграденият стил на работа на фирмата се състои в разработване на истински системи за управление, съвместно с нашите клиенти, на базата на провеждане на множество обучения и оказване на пълно съдействие в процеса на внедряване. Чрез подхода си на работа КОНСЕХО осигурява и гарантира безпроблемно сертифициране на изградените системи в изключително кратки срокове.

Виж повече
Партньори