Промени в ISO 9001:2015
ПРОМЕНЕНИ КЛАУЗИ |
ОПИСАНИЕ |
Лидерство |
Клауза 5, преди "Отговорност на ръководството", е заменена с "Лидерство". Ще се изисква висшето ръководство да се включат активно в работата на системата за управление на качеството. Премахването на всички позовавания на ролята на "представител на ръководството" засилва необходимостта да се следи дали системата за управление на качеството е "интегрирана" в рутинните бизнес дейности, вместо да работи като независима система, отделно от останалата дейност на фирмата. |
Контекст на организацията |
Нова клауза, свързана с контекста на организацията или съвкупността от обстоятелства, в която организацията реализира бизнеса си. От организациите ще се изисква да определят изрично всички вътрешни и външни проблеми и въпроси, които могат да повлияят на способността им да постигнат своите планирани резултати. Ще трябва да се разработи методология за идентифициране и разбиране на нуждите и очакванията на "заинтересованите страни" – тези лица и организации, които могат да повлияят или да бъдат засегнати от решения или дейността на организацията. |
Обхват на системата за управление на качеството |
Поставен е по-силен акцент върху определянето на обхвата на системата за управление на качеството, в сравнение с предишната версия на стандарта. Обхватът определя границите и приложимостта на системата за управление на качеството на организацията. Клаузата изисква обхватът да се определя, като се вземе предвид контекста на организацията. |
Изисквания за процесен подход |
Процесният подход, въведен в ISO 9001:2008 ще бъде изрично изискване на ISO 9001:2015 (точка 4.4) |
Рискове и възможности |
Изискването за Превантивни действия е премахнато и се заменя с "действия за справяне с рискове и възможности". От организациите ще се изисква да определят и разглеждат и когато е необходимо, да предприемат действия, за да отговорят на всякакви рискове или възможности, които могат да окажат въздействие (било положително или отрицателно) върху системата за управление и нейните резултати, или които биха могли да окажат влияние върху удовлетвореността на клиентите. |
Продукти и услуги |
Терминът "продукт" се заменя с "продукти и услуги". Чрез изричното включване на "услуги" към термина "продукти" се подчертава, че стандартът ISO 9001:2015 е приложим за всички доставчици, а не само за тези, които произвеждат или доставят продукти. |
Контрол на външно осигурени продукти и услуги |
"Закупуване" (клауза 7.4) е заменена с клауза 8.4 "Контрол на външно осигурени продукти и услуги". Клаузата касае всички форми на външни доставки, независимо дали това е чрез закупуване от доставчик, чрез свързан партньор, чрез аутсорсинг на процесите или по някакъв друг начин. Ще се изисква организациите да предприемат подход, основан на риска, за да се определят вида и степента на контрол, подходящ за всеки външен доставчик и всички външни предоставяни продукти и услуги. |
Документирана информация |
Изисквания за Наръчник по качество, документирани процедури и записи са премахнати и заменени с термина "Документирана информация". Това е информация, която организацията ще трябва да води, контролира и поддържа. Как тя би желала да отрази и назове тази информация, зависи от самата нея. Това осигурява по-гъвкав подход към това как компаниите да документират своите процеси за управление на качеството. |
Несъответстващи процеси |
Контрол на несъответстващ продукт (клауза 8.7) сега ще включва несъответстващи процеси в допълнение към крайните продукти или услуги. Организациите ще трябва да оценяват случаите, когато процесите не отговарят на планираните мерки и, когато е необходимо да разследват причините за това и да предприемат действия, за да се избегне повторна поява на проблемите. |
Термини и определения |
Остават в отделен стандарт ISO 9000 |
Приложения |
ISO 9001:2015 има три информативни приложения. Приложение А дава разяснения относно новата структура, терминологията и концепциите, докато приложение B осигурява обновените Принципи за управление на качеството, които са изготвени спрямо ISO 9004. Приложение C дава подробности, свързани ISO системи за управление на качеството от серията ISO 10000. Те са предназначени да предоставят помощ на организациите, които желаят да създадат или да подобрят своите резултати за управление на качеството. |
Внедряване на управленски стандарти
КОНСЕХО ЕООД (CONSEJO) е консултантска фирма, сформирана от екип консултанти с над 15 годишен опит по системи за управление в областта на международните стандарти. Фокусът на фирмата е предоставяне на консултантски услуги при разработване и внедряване на системи за управление, покриващи изискванията на международните стандарти по качеството, околната среда, безопасни условия на труд, сигурност на информацията, добри производствени практики на базата на международните стандарти: ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, ISO 22000, ISO 27001, IFS Food, HACCP и други.
Екипът на КОНСЕХО е участвал в реализирането на проекти във всички отрасли на икономиката. Реализираните проекти от екипа на КОНСЕХО са над 1000, в областите - производство и проектиране, строителство, търговия, информационни и комуникационни технологии, транспорт и спедиция, хотелиерство и ресторантьорство, специална продукция, енергетика, дизайн, хранително-вкусова промишленост, услуги и др. Във фирмата е изграден стриктен ред за контрол по спазването на договорените изисквания с клиентите, както сроковете на договорите, така и качеството на изпълнение на услугата. Изграденият стил на работа на фирмата се състои в разработване на истински системи за управление, съвместно с нашите клиенти, на базата на провеждане на множество обучения и оказване на пълно съдействие в процеса на внедряване. Чрез подхода си на работа КОНСЕХО осигурява и гарантира безпроблемно сертифициране на изградените системи в изключително кратки срокове.