Системи за управление на здравето и безопасността
Какво е система за управление на здравето и безопасността при работа?
Част от цялостната система за управление на дадена организация, която разработва и внедрява своята политика по здравето и безопасността при работа и управлява рисковете за здравето и безопасността при работа, свързани с нейната дейност.
Въвеждането на Система за управление на здравето и безопасността при работа /СУЗБР/, съгласно стандарт ISO 45001 e доброволно и има за цел да помогне на организацията да постави здравето и безопасността на служителите сред основните си приоритети и да демонстрира поетите във тази връзка ангажименти пред външните заинтересовани страни.
Системата за управление на здравето и безопасността при работа функционира по подобен начин, както общия качествен модел на управление, следвайки цикъла на Деминг "Планирай- Направи – Провери – Действай" (PDCA - Plan-Do-Check-Act).
А. Планирай (Plan)
- Извърши първоначален преглед на състоянието на организацията по отношение на здравето и безопасността при работа, съгласно ISO 45001;
- Определи приложимите за дейността нормативни и други изисквания;
Внимание! Не пропускай "другите" изисквания: корпоративни, браншови и клиентски изисквания, споразумения със заинтересовани страни и собствените изисквания:
- Установи пропуските и планирай отстраняването им;
- Идентифицирай опасностите и оцени рисковете за здравето и безопасността при работа;
Внимание! При идентифицирането на опасностите не пропускай: извършвани от служителя извънредни дейности; опасности извън работното място, например при посещение при клиент; опасности на съседното работно място; външни посетители/преминаващи;
- Определи Политика по здраве и безопасност при работа (от висшето ръководство).
Внимание! Твърде амбициозните ангажименти и твърдения в политиката могат да предизвикат повече вреда, отколкото полза; Всеки ангажимент, поет с политиката трябва да може да бъде доказан и е обект на проверка.
- Определи общи и конкретни цели по здраве и безопасност при работа и програма за управлението им;
- Определи мерките, отговорностите, средствата и сроковете за тяхното постигане, както и индикатори за отчитането им.
Внимание! При определянето на мерките или изменение в съществуващи мерки за намаляване на рисковете трябва да се спазва следното правило:
- Елиминиране на опасността, когато е възможно;
- Намаляване на риска (чрез намаляване на вероятността от възникване или тежестта на вредата – например заместване на операции, намалено работно време, физически мерки, надписи/предупреждения);
- Като крайна мярка използването на лични/колективни предпазни средства.
В. Направи го (Do)
- Изпълни плана за действие;
- Документирай системата за управление на здравето и безопасността при работа;
- Приведи в действие Системата за управление на здравето и безопасността при работа;
- Определи ролите и отговорностите на персонала;
- Определи компетенциите и осигури обучение и осъзнаване на отговорностите;
- Осъществи подходящия обмен на информация, комуникация и консултации – вътрешни и външни;
- Осигури оперативно управление на здравето и безоасността при работа;
- Осигури готовност за реагиране при извънредни ситуации, свързани със здравето и безопасността при работа.
С. Провери (Check)
- Разследвай и анализирй злополуките и инцидентите, несъответствията, коригиращите и превантивни действия;
- Оцени съотвествието спрямо приложимите нормативни и други изисквания;
- Установи проблемите;
- Проведи предвидения мониторинг на изпълнението;
- Обобщи резултатите от проверката
D. Действай (Act)
- Анализирай резултатите;
- Коригирай Системата за управление на здравето и безопасността при работа, при необходимост;
- Проведи допълнителни обучения и консултации;
- Проведи преглед от ръководството.
Типични документи, изисквани от нормативната уредба, обект на разглеждане при въвеждане на Система за управление на здравето и безопасността при работа:
- Договор с регистрирана Служба по трудова медицина, съгласно Закона за здравословни и безопасни условия на труд;
- Декларация по чл. 15 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд;
- Удостоверения (документи) за проведени обучения по ЗБУТ, съгласно Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009 г. за условията и реда за провеждането на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;
- Правилник за вътрешния трудов ред, съгласно Кодекса на труда;
- Длъжностни характеристики, съгласно Кодекса на труда;
- Оценка на риска за здравето и безопасността на работещите, съгласно Закона за здравословни и безопасни условия на труд и Наредба № 5 от 11.05.1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска;
- Програма за отстраняване или минимизиране на риска, съгласно Закона за здравословни и безопасни условия на труд и Наредба № 5 от 11.05.1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска;
- Cертификати за контрол на микроклимат, шум, осветеност, химични агенти, издадени от акредитиран Орган за контрол;
- Cертификати за контрол на защитни заземителни уредби, импеданс на контур "фаза-защитен проводник" и мълниезащитна заземителна уредба, издадени от акредитиран Орган за контрол;
- Документи на Група по условия на труд/Комитет по условия на труд (сформиране, протоколи от тримесечни срещи и др., съгласно – Закона за здравословни и безопасни условия на труд;
- Документи, доказващи провеждането на начални, периодични, ежедневни и инзвънредни инструктажи, съгласно Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009 г. за условията и реда за провеждането на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;
- Протоколи за раздаване на ЛПС и работно облекло;
- Документи за съответствие и инструкции за ползване на ЛПС и работно облекло;
- Авариен план/План за действие при бедствия, аварии и катастрофи, съгласно Закона за защита при бедствия;
- Протоколи за ежегодно проиграване на Аварийния план/Плана за действие при бедствия, аварии и катастрофи/Плана за евакуация;
- Комплект от инструкции за безопасна работа с оборудването;
- Дневник за ежемесечни проверки на ръчните електрически инструменти;
- Валидни удостоверения за квалификационни групи по електробезопасност;
- Документи за проведени профилактични медицински прегледи на служителите, съгласно Наредба № 3 за задължителните предварителни и периодични медицински прегледи на работниците;
- Анализи на резултатите от проведените профилактични прегледи на персонала;
- Ежегодни анализи на заболеваемостта на персонала, на база болнични листове;
- Дневник за регистриране и отчитане на трудовите злополуки, съгласно Закона за здравословни и безопасни условия на труд;
- Физиологичен режим на труд и почивка, съгласно Наредба № 15 от 31 май 1999 г. за условията, реда и изискванията за разработване и въвеждане на физиологични режими на труд и почивка по време на работа;
- Информационни листове за безопасност за използваните химични вещества и смеси;
- Обозначаване на съществуващите опасности и източници на вредни за здравето и безопасността, съгласно Наредба № РД-07/8 от 20 декември 2008 г. за минималните изисквания за знаци и сигнали за безопасност и/или здраве при работа;
- Пожарно досие, съгласно Наредба № 8121з-647 от 01.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите;
- Документи за проверка на пожарогасители (ежегодни и ежемесечни) – протоколи и дневници, съгласно Наредба № 8121з-647 от 01.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите;
- Документи за проверка на пожароизвестителни и пожарогасителни инсталации, съгласно Наредба № 8121з-647 от 01.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите;
- Схеми и планове за евакуация, съгласно Наредба № 8121з-647 от 01.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите;
- Документи доказващи преминал технически надзор върху съоръженията с повишена опасност.
ISO 18788 Системи за управление начастни дейности за сигурност. Изисквания с указания за прилагане
ISO 22716 Козметични продукти. Добра производствена практика
ISO 26000 Указания за социална отгворност
ISO 28000 Сигурност и устойчивост. Системи за управление на сигурността. Изисквания
ISO 39001 Системи за управление на безопасността на движението по пътищата
ISO 45001 Системи за управление на здравето и безопастността при работа
SMETA Етични одити.
Системи за управление на здравето и безопасността
Внедряване на управленски стандарти
КОНСЕХО ЕООД (CONSEJO) е консултантска фирма, сформирана от екип консултанти с над 15 годишен опит по системи за управление в областта на международните стандарти. Фокусът на фирмата е предоставяне на консултантски услуги при разработване и внедряване на системи за управление, покриващи изискванията на международните стандарти по качеството, околната среда, безопасни условия на труд, сигурност на информацията, добри производствени практики на базата на международните стандарти: ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, ISO 22000, ISO 27001, IFS Food, HACCP и други.
Екипът на КОНСЕХО е участвал в реализирането на проекти във всички отрасли на икономиката. Реализираните проекти от екипа на КОНСЕХО са над 1000, в областите - производство и проектиране, строителство, търговия, информационни и комуникационни технологии, транспорт и спедиция, хотелиерство и ресторантьорство, специална продукция, енергетика, дизайн, хранително-вкусова промишленост, услуги и др. Във фирмата е изграден стриктен ред за контрол по спазването на договорените изисквания с клиентите, както сроковете на договорите, така и качеството на изпълнение на услугата. Изграденият стил на работа на фирмата се състои в разработване на истински системи за управление, съвместно с нашите клиенти, на базата на провеждане на множество обучения и оказване на пълно съдействие в процеса на внедряване. Чрез подхода си на работа КОНСЕХО осигурява и гарантира безпроблемно сертифициране на изградените системи в изключително кратки срокове.