ВНЕДРЯВАНЕ НА УПРАВЛЕНСКИ СТАНДАРТИ
Вашата оценка 5.00 от 3 гласа

Системи за управление на здравето и безопасността

Какво е система за управление на здравето и безопасността при работа?

Част от цялостната система за управление на дадена организация, която разработва и внедрява своята политика по здравето и безопасността при работа и управлява рисковете за здравето и безопасността при работа, свързани с нейната дейност.

Въвеждането на Система за управление на здравето и безопасността при работа /СУЗБР/, съгласно стандарт  ISO 45001 e доброволно и има за цел да помогне на организацията да постави здравето и безопасността на служителите сред основните си приоритети и да демонстрира поетите във тази връзка ангажименти пред външните заинтересовани страни.
Системата за управление на здравето и безопасността при работа функционира по подобен начин, както общия качествен модел на управление, следвайки цикъла на Деминг "Планирай- Направи – Провери – Действай" (PDCA - Plan-Do-Check-Act).

А. Планирай (Plan)

  • Извърши първоначален преглед на състоянието на организацията по отношение на здравето и безопасността при работа, съгласно ISO 45001;
  • Определи приложимите за дейността нормативни и други изисквания;

Внимание! Не пропускай "другите" изисквания: корпоративни, браншови и клиентски изисквания, споразумения със заинтересовани страни и собствените изисквания:

  • Установи пропуските и планирай отстраняването им;
  • Идентифицирай опасностите и оцени рисковете за здравето и безопасността при работа;

Внимание! При идентифицирането на опасностите не пропускай: извършвани от служителя извънредни дейности; опасности извън работното място, например при посещение при клиент; опасности на съседното работно място; външни посетители/преминаващи;

  • Определи Политика по здраве и безопасност при работа (от висшето ръководство).

Внимание! Твърде амбициозните ангажименти и твърдения в политиката могат да предизвикат повече вреда, отколкото полза; Всеки ангажимент, поет с политиката трябва да може да бъде доказан и е обект на проверка.

  • Определи общи и конкретни цели по здраве и безопасност при работа и програма за управлението им;
  • Определи мерките, отговорностите, средствата и сроковете за тяхното постигане, както и индикатори за отчитането им.

Внимание! При определянето на мерките или изменение в съществуващи мерки за намаляване на рисковете трябва да се спазва следното правило:

  • Елиминиране на опасността, когато е възможно;
  • Намаляване на риска (чрез намаляване на вероятността от възникване или тежестта на вредата – например заместване на операции, намалено работно време, физически мерки, надписи/предупреждения);
  • Като крайна мярка използването на лични/колективни предпазни средства.

В. Направи го (Do)

  • Изпълни плана за действие;
  • Документирай системата за управление на здравето и безопасността при работа;
  • Приведи в действие Системата за управление на здравето и безопасността при работа;
  • Определи ролите и отговорностите на персонала;
  • Определи компетенциите и осигури обучение и осъзнаване на отговорностите;
  • Осъществи подходящия обмен на информация, комуникация и консултации – вътрешни и външни;
  • Осигури оперативно управление на здравето и безоасността при работа;
  • Осигури готовност за реагиране при извънредни ситуации, свързани със здравето и безопасността при работа.

С. Провери (Check)

  • Разследвай и анализирй злополуките и инцидентите, несъответствията, коригиращите и превантивни действия;
  • Оцени съотвествието спрямо приложимите нормативни и други изисквания;
  • Установи проблемите;
  • Проведи предвидения мониторинг на изпълнението;
  • Обобщи резултатите от проверката

D. Действай (Act)

  • Анализирай резултатите;
  • Коригирай Системата за управление на здравето и безопасността при работа, при необходимост;
  • Проведи допълнителни обучения и консултации;
  • Проведи преглед от ръководството.

 

Типични документи, изисквани от нормативната уредба, обект на разглеждане при въвеждане на Система за управление на здравето и безопасността при работа:

  • Договор с регистрирана Служба по трудова медицина, съгласно Закона за здравословни и безопасни условия на труд;
  • Декларация по чл. 15 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд;
  • Удостоверения (документи) за проведени обучения по ЗБУТ, съгласно Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009 г. за условията и реда за провеждането на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;
  • Правилник за вътрешния трудов ред, съгласно Кодекса на труда;
  • Длъжностни характеристики, съгласно Кодекса на труда;
  • Оценка на риска за здравето и безопасността на работещите, съгласно Закона за здравословни и безопасни условия на труд и Наредба № 5 от 11.05.1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска;
  • Програма за отстраняване или минимизиране на риска, съгласно Закона за здравословни и безопасни условия на труд и Наредба № 5 от 11.05.1999 г. за реда, начина и периодичността на извършване на оценка на риска;
  • Cертификати за контрол на микроклимат, шум, осветеност, химични агенти, издадени от акредитиран Орган за контрол;
  • Cертификати за контрол на защитни заземителни уредби, импеданс на контур "фаза-защитен проводник" и мълниезащитна заземителна уредба, издадени от акредитиран Орган за контрол;
  • Документи на Група по условия на труд/Комитет по условия на труд (сформиране, протоколи от тримесечни срещи и др., съгласно – Закона за здравословни и безопасни условия на труд;
  • Документи, доказващи провеждането на начални, периодични, ежедневни и инзвънредни инструктажи, съгласно Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009 г. за условията и реда за провеждането на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд;
  • Протоколи за раздаване на ЛПС и работно облекло;
  • Документи за съответствие и инструкции за ползване на ЛПС и работно облекло;
  • Авариен план/План за действие при бедствия, аварии и катастрофи, съгласно Закона за защита при бедствия;
  • Протоколи за ежегодно проиграване на Аварийния план/Плана за действие при бедствия, аварии и катастрофи/Плана за евакуация;
  • Комплект от инструкции за безопасна работа с оборудването;
  • Дневник за ежемесечни проверки на ръчните електрически инструменти;
  • Валидни удостоверения за квалификационни групи по електробезопасност;
  • Документи за проведени профилактични медицински прегледи на служителите, съгласно Наредба № 3 за задължителните предварителни и периодични медицински прегледи на работниците;
  • Анализи на резултатите от проведените профилактични прегледи на персонала;
  • Ежегодни анализи на заболеваемостта на персонала, на база болнични листове;
  • Дневник за регистриране и отчитане на трудовите злополуки, съгласно Закона за здравословни и безопасни условия на труд;
  • Физиологичен режим на труд и почивка, съгласно Наредба № 15 от 31 май 1999 г. за условията, реда и изискванията за разработване и въвеждане на физиологични режими на труд и почивка по време на работа;
  • Информационни листове за безопасност за използваните химични вещества и смеси;
  • Обозначаване на съществуващите опасности и източници на вредни за здравето и безопасността, съгласно Наредба № РД-07/8 от 20 декември 2008 г. за минималните изисквания за знаци и сигнали за безопасност и/или здраве при работа;
  • Пожарно досие, съгласно Наредба № 8121з-647 от 01.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите;
  • Документи за проверка на пожарогасители (ежегодни и ежемесечни) – протоколи и дневници, съгласно Наредба № 8121з-647 от 01.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите;
  • Документи за проверка на пожароизвестителни и пожарогасителни инсталации, съгласно Наредба № 8121з-647 от 01.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите;
  • Схеми и планове за евакуация, съгласно Наредба № 8121з-647 от 01.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите;
  • Документи доказващи преминал технически надзор върху съоръженията с повишена опасност.
Стандарти, свързани с безопасност и сигурност:
ISO 18788 Системи за управление начастни дейности за сигурност. Изисквания с указания за прилагане
ISO 22716 Козметични продукти. Добра производствена практика
ISO 26000 Указания за социална отгворност
ISO 28000 Сигурност и устойчивост. Системи за управление на сигурността. Изисквания
ISO 39001 Системи за управление на безопасността на движението по пътищата
ISO 45001 Системи за управление на здравето и безопастността при работа
SMETA Етични одити.

 

Системи за управление на здравето и безопасността



ЕТИКЕТИ
Новини
27
02.24
ISO и климатичните промени
Изменение 1: Действия, свързани с изменението на климата В края на миналата с...
05
02.24
ISO/IEC 27001:2023 на български език
Българският институт по стандартизация публикува БДС EN ISO/IEC 27001:2023 "...
Полезно
18
10.23
​EMAS – Схема за управление по околна среда и одит
Европейската Схема за управление по околна среда и одит (Eco-management and Audi...
10
08.23
Стандарти за защита на автомобилната сигурност
През последните няколко години автомобилната индустрия претърпя бързи промен...

Внедряване на управленски стандарти

КОНСЕХО ЕООД (CONSEJO) е консултантска фирма, сформирана от екип консултанти с над 15 годишен опит по системи за управление в областта на международните стандарти. Фокусът на фирмата е предоставяне на консултантски услуги при разработване и внедряване на системи за управление, покриващи изискванията на международните стандарти по качеството, околната среда, безопасни условия на труд, сигурност на информацията, добри производствени практики на базата на международните стандарти: ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, ISO 22000, ISO 27001, IFS Food, HACCP и други.

Екипът на КОНСЕХО е участвал в реализирането на проекти във всички отрасли на икономиката. Реализираните проекти от екипа на КОНСЕХО са над 1000, в областите - производство и проектиране, строителство, търговия, информационни и комуникационни технологии, транспорт и спедиция, хотелиерство и ресторантьорство, специална продукция, енергетика, дизайн, хранително-вкусова промишленост, услуги и др. Във фирмата е изграден стриктен ред за контрол по спазването на договорените изисквания с клиентите, както сроковете на договорите, така и качеството на изпълнение на услугата. Изграденият стил на работа на фирмата се състои в разработване на истински системи за управление, съвместно с нашите клиенти, на базата на провеждане на множество обучения и оказване на пълно съдействие в процеса на внедряване. Чрез подхода си на работа КОНСЕХО осигурява и гарантира безпроблемно сертифициране на изградените системи в изключително кратки срокове.

Виж повече
Партньори