Система за управление на качеството
Системата за управление на една организация определя такова управление, с което се гарантира на клиентите едно постоянно качество предлагания продукт/услуга, независимо от количеството и срока за изпълнение, както и съответствие с приложимите нормативни изисквания. Системата за управление стимулира непрекъснатото повишаване на удовлетворението на клиента.
Разработването и внедряването на Системи за управление на качеството е съпътствано с внедряването и познаването на следните международни стандарти:
ISO 9000 – Системи за управление на качеството – Основни принципи и речник;
ISO 9001 – Системи за управление на качеството – Изисквания;
ISO 9004 – Системи за управление на качеството. Ръководство за подобряване на резултатите
ISO 10013 – Указания за разработването на документацията на система за управление на качеството
ISO 19011 – Указания за извършване на одит на системи за управление.
Какво трябва да направи всяка организация, която е решила да се сертифицира по ISO 9001 ?
Трябва да внедри система за управление на качеството, която да е в съответствие с изискванията на ISO 9001 и утвърдения начин на работа във фирмата. Фирмата може да използва свои собствени ресурси в зависимост от възможностите или да наеме външен консултант.
След като системата бъде разработена и утвърдена от ръководството, системата трябва да бъде внедрена успешно, което се проверява с провеждането на необходимите вътрешни одити. Системата трябва да притежава достатъчен обем доказателства, които да бъдат използвани при сертификацията.
Предимствата за сертифицираните фирми са многопосочни:
- Подобряване на проследимостта на процесите на една организация;
- По-добро определяне на целите на организацията и очакванията на клиентите;
- Постигане и поддържане на качество на продуктите/услугите на организацията, за да се задоволят изискванията и подразбиращите се потребности на клиентите;
- Нарастване на удовлетвореността на клиентите;
- Доверие, че исканото качество е постигнато и поддържано;
- Доказване на сегашните и потенциалните клиенти способностите на организацията;
- Разширавяне на пазара или запазване на пазарни дялове;
- Повишаване компетентността на служителите;
- Получаване на сертификат/регистрация;
- Насърчаване на инвеститорите;
- Получаване на национално и международно признание;
- Възможност за конкуренция с по-големи организации.
ISO 9001 Модел
"Всичко, свързано с качеството, започва и свършва с клиента"